Stadsmuur

De ommuring van Saint-Malo overleefde het stadsbombardement van 1944. De vestingmuur is voorzien van acht poorten, drie zij-ingangen en drie bastions. Mezekouwen en torens maken het plaatje compleet.

Vanaf de bouw in de 12de eeuw tot de dag van vandaag zijn de stadsmuren van vitaal belang voor Saint-Malo. Gedurende eeuwen vormden ze een blokkade voor ongewenste vreemdelingen. Tegenwoordig trekken de vestingwerken juist mensen uit allerlei windstreken aan. Dit geeft een enorme impuls aan de lokale economie.   

Wandelen over de stadsmuren van Saint-Malo

De stadsmuren omsluiten het historisch centrum. Ze zijn te betreden via trappen bij de poorten. Een rondje over de stadsmuren bedraagt slechts twee kilometer. Door toedoen van de mooie uitzichten neemt een rondgang nogal snel ruim een uur in beslag.

Vanaf de stadsmuren heb je zicht op de kust, de zee, eilanden, forten, havens, de citadel, de monding van de Rance en Dinard. Alle zijden bieden zicht op de kust of havens. Vanwege het spectaculaire getijdenverschil levert een wandeling bij eb een totaal ander kustzicht op dan een wandeling bij vloed.

Het is vooral de aanblik op de omgeving dat bekoort. De granieten gebouwen van het historisch centrum ogen namelijk vrij streng. Zelfs de huizen die gebouwd zijn in opdracht van rijke burgers, waaronder veel reders, zijn sober gedecoreerd. Toch heeft het centrum enkele gezellige pleintjes en straten.

Je kan ook wandelingen maken op het strand en langs de havens met prachtige uitzichten op de stadsmuren. Een volledig rondje langs de buitenkant van de muren is overigens niet mogelijk bij vloed. Bij eb kan je wandelen naar twee forten voor de stadswallen.

Een stukje geschiedenis

De twaalfde-eeuwse stadsmuren liggen aan de basis van de huidige. Dit neemt niet weg dat de wallen gedurende de eeuwen ingrijpend zijn veranderd. Na een grote brand in 1661 zijn de muren zelfs bijna volledig herbouwd.

In de 17de en 18de bracht de kaapvaart rijkdom met zich mee (zie zeekapers en reders in Saint-Malo). Deze lokale bedrijvigheid was lucratief voor zowel voor de kapers, de stad als het Franse koningshuis. Voor een rijk kapersnest als Saint-Malo waren goede verdedigingswerken extra belangrijk aangezien de stad door deze handel een bedreiging vormde voor buitenlandse schepen. Machtige mogelijkheden waren dus gebaad met de vernietiging van Saint-Malo.   

Aan het begin van de 18de eeuw versterkte Vauban de Franse kust in opdracht van Lodewijk XIV. Deze beroemde vestingbouwkundige stelde zijn leerling Siméon Garangeau aan voor het moderniseren van de vestingwerken van Saint-Malo.  Zowel de stadsmuren als nabijgelegen forten op getijdeneilanden zijn toen gemoderniseerd.

De Saint-Vincentpoort

De Porte de Dinan (1714) en de Saint-Vincentpoort (1708 en 1710) zijn gebouwd tijdens de tweede verhoging van de wallen. Op onderstaande foto zie je de Saint-Vincentpoort. De borstwering is voorzien van schietgaten. Boven de poorten staan de wapens van Saint-Malo (hekwerk met hermelijn er boven) en de wapens van het hertogendom Bretagne.

De Grande Porte

De 15de-eeuwse Grote Poort is de oudste stadspoort. Deze doorgang wordt geflankeerd door twee 16de-eeuwse torens met een schietplatform met mezekooien. De grote poort ligt tegenover de jachthaven aan de rotonde waar de Quai Saint-Vincent overgaat in de Quai Saint-Louis. Omdat boten daar vroeger aanmeerden spreekt men ook wel van de Poort van de Zee. Aan de stadskant staat sinds 1439 een Mariabeeld (tegenwoordig een replica).

Het kasteel in relatie met de stadsmuren

Het kasteel van Saint-Malo (zie bovenstaande foto) is aan het begin van de 15de eeuw gebouwd.  Als je buiten de stadsmuren staat lijkt het een onderdeel van de ommuring. Dit is echter niet het geval. Het kasteel is gebouwd door de hertogen van Bretagne. De stad Saint-Malo en het hertogendom waren rivaliserende machtsblokken.