Presqu’île

Het centraal in Lyon gelegen schiereiland Presqu’île wordt ingesloten door de Rhône en de Saône. In dit gebied liggen historische wijken met aantrekkelijke musea, gezellige pleinen, charmante straten en een zeer groot aaneengesloten autovrij winkelgebied. Op quai St-Antoine vindt een bekende markt plaats (met uitzondering van de maandag). Op onderstaande foto staat een zicht vanaf Vieux-lyon op de kade van Presqu’île, nl. Quai-Maréchal-Joffre. De kade van de Saône biedt schitterende uitzichten op Vieux-Lyon (zie derde foto).

Lyon Presqu’île

Aan de oever van de Rhône ligt het gerestaureerde Grand-Hôtel-Dieu (linksonder). Dit gigantische 18de-eeuwse gebouwcomplex is hervormd tot een spraakmakende locatie waar mode, design, voedsel en wellness centraal staan. Het paradepaardje is de Cité internationale de la gastronomie bij de kloostertuin. Daar worden tentoonstellingen, workshops en proeverijen georganiseerd.

Lyon; Grand-Hôtel-Dieu en zicht vanaf kade Presqu'île op Vieux-Lyon

Musea

Interessante musea op Presqu’île zijn Musée des Beaux-Arts, Musée des Tissus, het Musée de l’Imprimerie, Musée des Tissus, Musée des Arts Décoratifs en het door CoopHimmelb(l)au ontworpen Musée des Confluences. Zie musea Lyon voor meer informatie. Vanuit Musée de l’Imprimerie loopt overigens een traboule naar rue des Forces.

Winkelen

Rondom Place Bellecoeur ligt een uitgestrekt winkelgebied. Rue de la République (veel modewinkels, restaurants, bistro’s en cafés) en rue Victor Hugo zijn belangrijke winkelstraten en voetgangerszones. In de eveneens voor voetgangers bestemde Rue Mercière is vooral horeca gevestigd. De winkelgebieden liggen te midden van drukbezochte pleinen met caféterrassen.

Place des Terreaux

Dit plein vormt het centrum van het uitgaansleven van Lyon. Het is door van Daniel Buren heringericht (zie de onderste alinea). Vanaf de schemering is het prachtige verlicht. De loden fontein op Place des Terreaux is van Frédéric Bartholdi, de ontwerper van het vrijheidsbeeld in New York (detail op foto rechtsonder).

Hôtel de Ville Lyon

Aan de oostkant van Place des Terreaux staat het elegante stadhuis, ofwel Hôtel de Ville (rechtsboven). De gevel is ontworpen door Jules Hardouin-Mansart en Robert de Cotte na een brand in 1674. Zij bekroonden zowel de paviljoens aan de zijkant als de stadstoren met een koepel. Het ruiterbeeld op de middenas brengt Hendrik IV in beeld. Daarboven staan de stadswapens. Aan de zuidkant wordt Place des Terreaux begrenst door Palais St-Pierre. Dit is een voormalig benedictijnenklooster waarin nu het Musée des Beaux-Arts is gevestigd. Het gebouw stamt uit de 17de en de 18de-eeuw.

Place des Terreaux

Place Bellecoeur

Op het uitgestrekte Place Bellecoeur staat een ruiterbeeld van Lodewijk XIV uit 1828. Het is niet omgesmolten tijdens de eerste decennia van de republiek dankzij de inscriptie. Die heeft namelijk betrekking op de beeldhouwer Lemot i.p.v. de koning. Het ruiterbeeld staat tussen twee sculpturen die de rivieren de Rhône en de Saône symboliseren. 

Lyon Place Bellecoeur

Aan de west en oostkant wordt Place Bellecoeur afgesloten door hoge symmetrische gevels in Lodewijk XVI-stijl uit circa 1800. In de zuidoostelijke hoek staat de klokkentoren van het oude Hôpital de la Charité (17de-eeuw). Aan de noordoostkant, waar nu de Banque nationale de Paris staat, vond de eerste filmvoorstelling van de gebroeders Lumière plaats. In een paviljoen op dit plein is het bureau voor toerisme gevestigd.

Place Bellecoeur Lyon

Jean Nouvel en Daniel Buren verbinden oud met nieuw.  

Aan het einde van de 20ste -eeuw moderniseerde Jean Nouvel de opera aan Place Louis-Pradel. Het project zorgde aanvankelijk voor zowel commotie als positieve reacties. Door deze spraakmakende modernisering werd het gebouw bevorderd tot Nationale Opera.

Opera van Lyon

De originele rococofoyer en de gevel van de oude opera zijn behouden. Aan de voorkant zijn de muzen omwille van de symmetrie teruggebracht van 9 naar 8 (zie foto linksboven). Urania (zij symboliseert de astronomie) ontbreekt. Het gigantische halfronde glazen dak van Jean Nouvel steekt af tegen de oude bebouwing. In de donkere uren wordt dit contrast versterkt door de uitlichting.

In 1994 richtte de kunstenaar Daniel Buren Place des Terreaux (zie 5de en 6de alinea op deze pagina) opnieuw in met strepen als leidmotief. Dit is karakteristiek voor zijn oeuvre. In de bestrating van Place des Terreaux vormen grijs-wit gestreepte assen vierkanten. Middenin de centraal gelegen vierkanten zijn fonteinen gemonteerd. Aan de kant van de caféterrassen staan gestreepte zuilen op de assen. Aan de tegenoverliggende zijde zijn blokken op de assen geplaatst waarop je kan zitten. Het speelse ontwerp brengt menselijke maat in dit uitgestrekte plein. Daniel Buren heeft bovendien een kunstwerk met optisch effect gemaakt voor de parkeerplaats onder place des Célestins. Via een periscoop op het plein kan je dit kunstwerk van buitenaf zien.